I tak jak maszynista, kierownik oraz obsługa pociągu odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort przewożonych pasażerów, tak pedagodzy dokładają starań, by ich uczniowie nie tylko mogli codziennie wyruszyć w kolejną podróż do krainy wiedzy, ale również rozwijać swoje zainteresowania i pasje.

         A co bardzo istotne, podczas naszej szkolnej podróży nie porywamy się z szabelką na opancerzone wozy bojowe, tylko konsekwentnie przemierzamy kolejne kilometry, aby kiedyś dotrzeć do celu.

         W pochmurny poniedziałek 19 maja 2025 roku na trzy dni pociąg wiozący uczniów uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Żytowiecku zatrzymał się na stacji projekty edukacyjne.

         A to nie byle jaka stacja. Nas pasażerowie (uczniowie) mogą uczyć się między innymi współpracy w grupie, wspólnego planowania poszczególnych działań oraz doskonalić umiejętność rozwiązywania pojawiających się problemów.

         W drugiej w tym roku szkolnym turze projektów edukacyjnych udział wzięło pięćdziesięcioro dwoje uczniów z klas drugich i trzeciej oraz siedemdziesięcioro siedmioro uczniów z klas IV-VIII.

         W poniedziałek i wtorek najprzeróżniejsze szkolne sale i pracownie wypełniły się kreatywnymi pasażerami naszego szkolnego pociągu, którzy pod czujnym okiem swych opiekunów zakasali rękawy i przystąpili do realizacji wybranych przez siebie projektów edukacyjnych.     

         W sumie w klasach IV-VIII zrealizowano ich piętnaście. Co ciekawe, do niektórych przystąpiły dwie grupy uczniów. Prezentacje wykonanych projektów odbyły się w środę 21 maja 2025 roku w auli szkolnej.

         Projekty edukacyjne wykonywane przez obie klasy drugie oraz trzecią związane były tematycznie z mającymi swoje święto 20 maja pszczołami – niezwykle ważnymi owadami, które na całym świecie zapylają prawie 90 % gatunków roślin.

         Projekt edukacyjny drugoklasistów zatytułowany został „Pszczoły – mali bohaterowie przyrody”. Najmłodsi uczestnicy projektu jeszcze w salach lekcyjnych obejrzeli film o tych niezwykle pożytecznych owadach, ale też przygotowali o nich lapbooka. Podczas środowej prezentacji projektu drugoklasiści zaprezentowali publiczności wspomniane lapbooki oraz wykonane przez siebie poświęcone pszczołom prace plastyczne.

         Z kolei projekt edukacyjny trzecioklasistów zatytułowany został „W świecie pszczół”. Już w poniedziałek 19 maja br. podopieczni p. Ewy Łuczak spotkali się z p. Weroniką Frydrych. Tryskająca energią pszczelarka zapoznała trzecioklasistów z wieloma ciekawymi informacjami o pszczołach. Kolejnego dnia uczniowie uczęszczający do klasy III a, pracując w grupach, między innymi tworzyli lapbooki, puzzle dla swych koleżanek i kolegów z klas I-II, kolorowanki oraz makiety. Efekty swojej pracy trzecioklasiści zaprezentowali w środę w auli szkolnej. Pierwszo – i drugoklasiści obejrzeli także wykonaną przez ucznia klasy III a Cezarego Klupscha poświęconą pszczołom prezentację multimedialną.

         Aby nie utonęły w morzu niepamięci, poświęćmy także kilka zdań choć kilku projektom przygotowanym przez uczniów starszych klas.

         Ręka w górę, kto wie, ile w budynku naszej szkoły znajduje się okien, stopni schodów, kwiatów doniczkowych itp. Tych i wielu innych informacji społeczność naszej szkoły dowiedziała się od dwóch grup uczestniczących w projekcie edukacyjnym z matematyki zatytułowanym „Szkoła Podstawowa w Żytowiecku w liczbach”. Dociekliwi uczestnicy projektu doliczyli się między innymi stu osiemdziesięciu pięciu okien, stu dziewiętnastu stopni schodów, stu osiemdziesięciu siedmiu kwiatów doniczkowych, stu czterdziestu dwóch parapetów a nawet osiemdziesięciu pięciu figurek sów znajdujących się w gabinecie pana dyrektora.

         Nie wiem, czy wiecie, ale fizyka jest cały czas wokół nas. Nie da się przed nią uciec, bo cały czas podlegamy jej prawom. Stąpamy po ziemi dzięki temu, że siła grawitacji nas przyciąga. Miłośnicy tej dziedziny wiedzy dzięki zrealizowanemu projektowi edukacyjnemu zatytułowanemu „Budowa prostego pojazdu napędzanego balonem” poprzez zbudowanie pojazdu napędzanego powietrzem z balonu poznali zasadę działania siły odrzutu.

         Z kolei młodzi chemicy uczestniczący w projekcie edukacyjnym zatytułowanym „Droga wody ze szkoły w Żytowiecku do … morza” między innymi mimo niesprzyjającej aury wybrali się na spacer drogą wody ze szkoły do „Rowu polskiego” – kanału melioracyjnego, dokonując obserwacji poszczególnych odcinków, opisując je i wykonując zdjęcia, które później znalazły się na opracowanej przez nich gazetce.

         Prezentacje majowych projektów edukacyjnych odbywały się nie tylko w naszym ojczystym języku, ale również po angielsku i niemiecku.

         Licznie wypełniająca aulę szkolną publiczność dzięki zaprezentowanym projektom edukacyjnym również utrwaliła swoją wiedzę o bohaterach lektur szkolnych, potrawach z różnych stron świata, muzycznych idolach, katalogach książkowych oraz sposobach zorganizowania szkolnych zawodów wędkarskich.

         Kilka minut po godzinie dwunastej w środę 21 maja 2025 roku dyżurny ruchu (pan dyrektor) podsumował drugą w tym roku szkolnym turę projektów edukacyjnych i pozwolił, by pociąg, na pokładzie którego znalazło się sto dwadzieścioro dziewięcioro pasażerów (uczniów) – uczestników projektów edukacyjnych, wyruszył w dalszą drogę.

         Już niedługo, w piątek 27 czerwca bieżącego roku żytowiecki pociąg zatrzyma się na ulubionym przez wszystkich uczniów przystanku i rozpoczną się tak długo oczekiwane wakacje.

 

Tekst i foto: Krzysztof Blandzi



Galeria zdjęć: