Zajmijmy więc w naszym pojeździe wygodne miejsce, zapnijmy pasy i na starcie kliknijmy w przycisk oznaczający bardzo już odległy rok 1949. W czerwcu wspomnianego roku po raz pierwszy w naszej szkole przeprowadzono egzamin klasyfikacyjny dla piątoklasistów. Przystąpiło do niego wówczas dwadzieścioro siedmioro dzieci, a pozytywny wynik uzyskało dwadzieścioro pięcioro zdających. Jeszcze do połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia rok szkolny kończył się egzaminem promocyjnym do następnej klasy.

         Z tak odległej przeszłości naszym niesamowitym pojazdem powróćmy do czasów zdecydowanie nam bliższych.

         Najpierw zatrzymajmy się na przystanku wskazującym rok 2002. We wtorek 14 maja tego właśnie roku w auli szkolnej po raz pierwszy w historii istniejącego od 1999 roku żytowieckiego gimnazjum do egzaminu kompetencyjnego z zakresu przedmiotów humanistycznych przystąpiło trzydzieścioro ośmioro uczniów ówczesnych klas trzecich. Następnego dnia ci sami uczniowie także w auli szkolnej rozwiązywali test kompetencyjny z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.

         Również we wspomnianym roku 2002, kilka tygodni wcześniej, w środę 10 kwietnia, do sprawdzianu kompetencyjnego po raz pierwszy przystąpili uczniowie ówczesnych klas szóstych. Szóstoklasiści po raz ostatni dwuczęściowy egzamin kompetencyjny zdawali we wtorek 5 kwietnia 2016 roku. Pierwsza część tego egzaminu trwała osiemdziesiąt minut i sprawdzała wiedzę oraz umiejętności z języka polskiego i matematyki. W drugiej części szóstoklasiści zmierzyli się z trwającym czterdzieści pięć minut egzaminem z języka obcego.

         Warto także, podróżując żytowieckim wehikułem czasu, zatrzymać się jeszcze na chwilę na przystankach oznaczających lata 2007, 2009, 2012 i 2019.

         We wtorek 24 kwietnia 2007 roku oraz następnego dnia egzamin kompetencyjny, do którego przystąpiło wówczas trzydzieścioro czworo gimnazjalistów uczęszczających do klas trzecich, po raz pierwszy odbywał się w naszej sali gimnastycznej.

         Dwa lata później, w czwartek 24 kwietnia 2009 roku uczniowie ówczesnych klas trzecich gimnazjum w auli szkolnej oraz w sali numer 13 po raz pierwszy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego.

         Od roku 2012 w części językowej gimnazjaliści mogli dokonać wyboru i zdawać egzamin z wybranego przez siebie języka obcego. Tak więc przed trzynastu laty żytowieccy gimnazjaliści przystąpili do egzaminów z języka niemieckiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym oraz języka angielskiego na poziomie podstawowym.

         Po raz ostatni egzamin kompetencyjny w polskich gimnazjach miał miejsce w 2019 roku. W środę 10 kwietnia tego właśnie roku gimnazjaliści, także żytowieccy, rozwiązywali testy kompetencyjne z przedmiotów humanistycznych (historii, wiedzy o społeczeństwie oraz języka polskiego). Następnego dnia uczniowie uczęszczający do klas trzecich gimnazjum zdawali egzamin z przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki i geografii) oraz z matematyki. Piątek 12 kwietnia 2019 roku stał pod znakiem języków obcych. Dwadzieścioro jeden żytowieckich trzecioklasistów rozwiązywało test z języków angielskiego lub niemieckiego.

         W tym samym 2019 roku po raz pierwszy do egzaminu kompetencyjnego w naszej szkole przystąpiło dziewiętnaścioro ówczesnych ósmoklasistów.

         Pora już jednak naszym niezawodnym wehikułem czasu bezpiecznie powrócić do współczesności, a więc do roku 2025.

         W roku szkolnym 2024/2025 coroczne egzaminy kompetencyjne trwały od wtorku 13 maja do czwartku 15 maja 2025 roku. Jak podały media, przystąpiło do nich ponad 368 tysięcy uczniów w całej Polsce, w tym dziewiętnaścioro żytowieckich ósmoklasistów.

         Codziennie arkusze egzaminacyjne przywoził do naszej szkoły kurier – pan Wojciech, a w swoim gabinecie odbierał je pan dyrektor Mariusz Kędzierski (we wtorek o 6.28, w środę o 6.23 i w czwartek o 6.27).

         Codziennie też, na kilkanaście minut przed rozpoczęciem egzaminu kompetencyjnego, między innymi z udziałem przedstawicieli uczniów, a byli nimi we wtorek Jan Buliński, w środę Julia Mróz i w czwartek Mikołaj Mikołajczak, odbywało się przekazanie materiałów egzaminacyjnych zespołowi nadzorującemu. Zadaniem wspomnianych ósmoklasistów było sprawdzenie, czy materiały egzaminacyjne nie zostały naruszone.

         Wszystkie trzy części żytowieckiego egzaminu kompetencyjnego odbywały się w sali gimnastycznej. Dwóch uczniów pisało egzamin z języka angielskiego w sali numer 14.

         Każda z części tegorocznego egzaminu ósmoklasisty została wydłużona. Język polski ze 120 minut do 150 minut. Matematyka ze 100 minut do 125 minut, a język obcy nowożytny z 90 do 110 minut.

         Motywem przewodnim na tegorocznym egzaminie z języka polskiego była przyjaźń.

         W ostatnim, dziewiętnastym zadaniu, należało zredagować liczące co najmniej 200 wyrazów wypracowanie: przemówienie lub opowiadanie.

         Pięcioro uczniów zdecydowało się na napisanie przemówienia, którego temat brzmiał: „Napisz przemówienie, w którym przekonasz rówieśników, że przyjaźń między dwoma osobami to rodzaj harmonii, która potrafi połączyć zupełnie różne charaktery. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego”.

         Pozostali ósmoklasiści wybrali opowiadanie. Jego temat brzmiał następująco: „Wyobraź sobie, że spotkałeś bohatera jednej z lektur obowiązkowych. Podczas Waszej wspólnej przygody dokonał on czynu godnego podziwu. Napisz o tym opowiadanie. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybranego bohatera. Elementem fabuły opowiadania uczyń sytuację przedstawioną na jednej z poniższych ilustracji”.

         Drugiego dnia egzaminu kompetencyjnego ósmoklasiści zmierzyli się z królową nauk – matematyką. Wszyscy doskonale wiemy, że ten niełatwy przedmiot to furtka do nauki. Zresztą czym byłby nasz świat bez logicznego myślenia. Z matematyki uczniowie musieli rozwiązać dwadzieścia jeden zadań, w tym sześć otwartych.

         Język obcy nowożytny był trzecim egzaminem, do którego trzeciego dnia musiał podejść każdy ósmoklasista. Dziś już powszechna jest świadomość tego, jak niezbędna w życiu zawodowym i prywatnym jest znajomość języków. Ich naukę można postrzegać jako inwestycję w siebie.

         Co ciekawe, po raz pierwszy w historii szkoły w Żytowiecku wszyscy ósmoklasiści zdecydowali się na napisanie egzaminu z języka angielskiego. Składał się on z czternastu zadań obejmujących między innymi rozumienie ze słuchu, znajomość funkcji językowych oraz rozumienie tekstów pisanych. Ósmoklasiści poproszeni zostali także o zredagowanie e-maila do kolegi poznanego za granicą.

         Zakończony w zimny i deszczowy czwartek 15 maja 2025 roku egzamin kompetencyjny był pierwszym poważnym egzaminem w życiu ósmoklasistów. Bo to, co mamy w głowie, jest w życiu bardzo ważne. Naszej wiedzy i naszych umiejętności nikt nam przecież nie odbierze. To, czego się nauczyliśmy i czego doświadczyliśmy, zostanie z nami na zawsze.

 

Tekst Krzysztof Blandzi

Foto Krzysztof Blandzi

oraz Łukasz Kubeczka (x 1)

 



Galeria zdjęć: