Fascynująca może być również historia ukazująca codzienne życie naszych przodków, ich radości, troski i zmartwienia, sposoby spędzania czasu wolnego, wystrój domu, ubiór, a także obowiązujące w danej epoce zasady savoir-vivre’u.

Nauka historii nie powinna się odbywać tylko podczas tradycyjnych lekcji w salach szkolnych. Poprzez odkrywanie, przeżywanie i działanie może się ona także odbywać podczas wycieczek historycznych. Żywa lekcja historii kształtuje wyobraźnię historyczną uczniów, którzy samemu mogą obcować z miejscami związanymi z przeszłością.

W środę 22 września 2021 roku dwadzieścioro uczniów uczęszczających do klasy VII a w towarzystwie nauczyciela historii p. Krzysztofa Blandziego, higienistki szkolnej p. Barbary Dechnik oraz przedstawicieli rodziców p. Małgorzaty Harendarz wybrało się na żywą lekcję historii do Dobrzycy, by wspólnie w odrestaurowanym XVIII-wiecznym pałacu, w którym obecnie mieści się Muzeum Ziemiaństwa, zanurzyć się w przestworzach przeszłości sprzed dwustu lat.

Nim po przybyciu do Dobrzycy siódmoklasiści udali się na lekcję historii, spotkali się z naturą. Wybrali się bowiem na spacer po dziesięciohektarowym parku dumie nazywanym „Wielkopolskimi Łazienkami”. Znajduje się w nim ponad trzydzieści pomników przyrody, wśród których prym wiedzie jeden z największych w Europie platanów klonolistnych.

Po zakończonym spacerze żytowieccy uczniowie weszli do wnętrza pięknego pałacu, który swój rozkwit zawdzięcza przede wszystkim Augustynowi Gorzeńskiemu – stolnikowi, chorążemu, podkomorzemu, a przede wszystkim komendantowi gwardii królewskiej Stanisława Augusta Poniatowskiego.

W wybudowanym przez czołowego architekta epoki klasycyzmu Stanisława Zawadzkiego pałacu, na siódmoklasistów czekała już pani Sylwia, która najpierw zaprosiła uczniów do udziału w lekcji zatytułowanej „Tajemnice pałacowych komnat”. W jej trakcie młodzież udała się na spacer po pałacowych salach oraz zakamarkach, które na co dzień nie są dostępne dla turystów. Siódmoklasiści uraczeni zostali wieloma ciekawostkami informującymi o codziennym życiu wielkopolskich ziemian. Uczniowie na własne oczy zobaczyli nie tylko zapierające dech w piersiach polichromie i iluzjonistyczne dekoracje, ale również takie przedmioty codziennego użytku jak wachlarze, torebki, sakiewki, portmonetki, męskie pantofle i damskie buciki.

Po zakończonej lekcji historii pani Sylwia zaprosiła młodzież do udziału w zajęciach … plastycznych. Każdy z uczniów otrzymał pięć kartek, nożyczki, klej, linijkę oraz zadanie do wykonania. Okazało się nim stworzenie makiety dobrzyckiego pałacu. Jej dokładne wykonanie zajęło uczniom niemal godzinę. Efekt swej pracy każdy z siódmoklasistów mógł po zakończeniu pracy zabrać ze sobą.

Trzygodzinne lekcje muzealne w dobrzyckim Muzeum Ziemiaństwa potwierdziły tezę, że historię można poznawać po ludzku i w ciekawy sposób.

 

Tekst i foto: Krzysztof Blandzi



Galeria zdjęć: