Zajęcia z doradcą zawodowym
Jeśli ośmioklasista lubi przebywać w otoczeniu zieleni, chętnie zajmuje się roślinami i dba o domowe kwiatki, to być może w przyszłości świetnie poradziłby sobie w roli architekta krajobrazu. Jeśli uczeń najstarszej klasy szkoły podstawowej jest utalentowany plastycznie, a ponadto obdarzony niezwykła wyobraźnią i pomysłowością, to zapewne za klika lat mógłby zostać projektantem mody. Jeśli natomiast piętnastolatek jest osobą cierpliwą, wyrozumiałą, empatyczną, lubiącą ludzi oraz skłonną do pracy z dziećmi lub osobami starszymi, to mógłby pomyśleć o wykonywaniu w przyszłości pracy w zawodzie rehabilitanta lub fizjoterapeuty.No właśnie. Za klika miesięcy uczniowie klasy ósmej rozpoczną kolejny etap swojego życia. Zostaną uczniami szkół ponadpodstawowych. Nie ulega wątpliwości, że wybór zawodu to naprawdę ważna decyzja w życiu każdego nastolatka, gdyż dotyczy jego przyszłości.
Aby jak najlepiej przygotować się do przemyślanego wyboru szkoły ponadpodstawowej, w poniedziałek 10 lutego 2020 roku dwadzieścioro dwoje uczniów klasy ósmej w sali nr 14 uczestniczyło w zajęciach zawodoznawczych, które przeprowadziła p. Urszula Burzyńska – doradca zawodowy z gostyńskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Organizatorem składających się z dwóch części, trwających sześćdziesiąt minut zajęć, był p. Krzysztof Blandzi.
W pierwszej części lekcji prelegentka omówiła funkcjonujące w Polsce typy szkół ponadpodstawowych. Ósmoklasiści dowiedzieli się między innymi, że w naszym kraju funkcjonuje obecnie prawie dwa tysiące szkół branżowych I stopnia kształcących młodzież w około siedemdziesięciu zawodach. Absolwent takiej szkoły to dobry fachowiec, nie tylko odnajdujący się na rynku pracy, ale również przygotowany do podjęcia dalszej nauki. Podopieczni p. Magdaleny Włodarczyk usłyszeli, że naukę w liceum należy wybrać wówczas, gdy w przyszłości zamierza się pójść na studia lub do szkoły policealnej. Z kolei absolwenci technikum mają większe szanse na rynku pracy niż absolwenci ogólniaków, ponieważ posiadają konkretny zawód. Mogą pójść do pracy oraz – jeśli zechcą i zdadzą maturę – dalej się kształcić.
Pani Urszula Burzyńska wyjaśniła także ósmoklasistom, że wybierając zawód, należy brać pod uwagę trzy elementy: wiedzę o sobie, wiedzę o zawodzie oraz o rynku pracy. Bardzo istotne są więc wiedza o wybranym zawodzie, posiadane zdolności, zainteresowania, cechy osobowości, predyspozycje fizyczne i zdrowotne oraz posiadane informacje o szkole, w której zamierza się kontynuować naukę.
W drugiej części zajęć ósmoklasiści zmierzyli się z tak zwaną kartą wyboru zawodu/szkoły – opracowaną przez p. Urszulę Burzyńską ankietą zawierającą sześćdziesiąt cztery pytania. Pozwoliła ona na ujawnienie posiadanych przez żytowieckich uczniów uzdolnień: literackich, matematyczno-fizycznych, biologiczno-chemicznych, technicznych, gospodarczych, sportowo-turystycznych, artystycznych i opiekuńczych.
Prelegentka poinformowała ponadto uczestników zajęć o możliwości udziału w odbywających się w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gostyniu indywidualnych zajęciach, podczas których młodzież ma szanse lepiej poznać siebie, by móc zaplanować własną karierę zawodową.
Po zakończeniu zajęć, w imieniu ich organizatora oraz uczestników, p. Urszuli Burzyńskiej podziękowali Wiktoria Antkowiak i Patryk Kozłowski.
Z opublikowanego ostatnio przez Ministerstwo Edukacji Narodowej raportu zatytułowanego „Najpotrzebniejsze zawody 2019” wynika, że na polskim rynku pracy najbardziej poszukiwani przez pracodawców są fachowcy będący: automatykami, elektromechanikami, elektronikami, elektrykami kierowcami mechanikami, mechanikami – monterami maszyn i urządzeń, mechatronikami, operatorami maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operatorami obrabiarek skrawających, ślusarzami, technikami programistami oraz technikami transportu kolejowego.
Tekst i foto: Krzysztof Blandzi