Wielu dorosłych uważa, że dzisiejsza młodzież jest zła, niewychowana, arogancka i egoistyczna. To fakt, że współczesne nastolatki żyją z telefonem w ręku i mają problemy z koncentracją. Potrafią jednak włączyć się w akcje charytatywne i rozwijać posiadane zdolności. Wielu młodych ludzi jest otwartych na drugiego człowieka i z szacunkiem odnosi się do innych.

Szkolnym zasadom savoir-vivre’u w piątek 25 października 2019 roku poświęcona została odbywająca się w sali nr 14 lekcja wychowawcza, na którą prowadzący ją p. Krzysztof Blandzi zaprosił piętnaścioro uczniów z klasy VI b oraz obecnych tego dnia w szkole dwadzieścioro troje siódmoklasistów. Obserwatorami zajęć były wychowawczyni szóstoklasistów p. Anna Piasecka i pedagog szkolny p. Aneta Kędzierska. Przez kilka minut obserwował je również pan dyrektor Mariusz Kędzierski.

Trwająca od godziny 11.45 do 12.30 godzina wychowawcza, rozpoczęła się od sformułowania w języku ucznia celu lekcji oraz sposobu jego osiągnięcia.

W jej pierwszej części uczestnicy zajęć oraz obserwatorzy w skupieniu wysłuchali w interpretacji Weroniki Kaczmarek z klasy VI b fragmentu „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Oczyma wyobraźni wszyscy choć na chwilę przenieśli się do litewskiego Soplicowa, by za pośrednictwem Sędziego Soplicy poznać obowiązujące zasady grzeczności „według wieku, urodzenia, rozumu i urzędu”, na przykład podczas siadania gości i domowników do stołu.

Drugą część lekcji zdominował międzyklasowy konkurs poświęcony szkolnym zasadom dobrego wychowania. Rywalizowało w nim sześcioro uczniów: po trzech z każdej klasy. O kolejności udzielania odpowiedzi na odczytywane przez Adriana Balcerowiaka z klasy VII a pytania, zadecydowało losowanie, które przeprowadził siódmoklasista Wiktor Kurasiak. Tak więc kolejno na ułożone przez p. Krzysztofa Blandziego pytania odpowiadali: Kacper Antkowiak (VI b), Karol Paterczyk (VII a), Dominik Hasiński (VII a), Zofia Juskowiak (VII a), Martyna Kochanek (VI b) i Michał Staśkiewicz (VI b). Gromadzone przez uczestników konkursu punkty skrupulatnie odnotowywała Anna Nowak z klasy VII a.

Choć najwięcej punktów zgromadzili Kacper i Karol, to zwycięzcami konkursu zostali wszyscy jego uczestnicy, którzy dobrowolnie przystąpili do rywalizacji z koleżankami i kolegami oraz musieli zmierzyć się z towarzyszącą zmaganiom konkursowym tremą.

W trzeciej części zajęć prowadzący je nauczyciel w formie prezentacji multimedialnej zapoznał szósto- i siódmoklasistów z sylwetką nazywanego Starym Doktorem prekursora praw dziecka Janusza Korczaka. Kilka wybranych slajdów ukazywało prowadzony przez autora „Króla Maciusia Pierwszego” Dom Sierot oraz okoliczności opuszczenia wraz ze swoimi podopiecznymi warszawskiego getta w sierpniu 1942 roku.

Janusz Korczak jako zwolennik poszanowania praw dziecka stworzył podwaliny mądrego wychowania i rodzicielstwa. Skierowanym do osób dorosłych prośbom dzieci poświęcona została druga część wspomnianej prezentacji multimedialnej. Oglądający kolejne slajdy uczniowie dowiedzieli się między innymi, że dzieci nie zawsze muszą otrzymywać to, czego się domagają, a od dorosłych powinny oczekiwać stanowczości, niebagatelizowania złych nawyków oraz niechronienia przed konsekwencjami niewłaściwego zachowania. Prezentacja zakończyła się interpretacją wypowiedzianych przez Starego Doktora słów: „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż”. Z kolei wspólna dla szósto- i siódmoklasistów lekcja zakończyła się krótkim podsumowaniem.

Lekcja wychowawcza stanowi pewnego rodzaju wyzwanie dla nauczycieli. Niewątpliwie stanowi ona doskonałą okazję do integrowania zespołu klasowego, realizowania ciekawych inicjatyw oraz spotkań z ciekawymi ludźmi.

 

Tekst: Krzysztof Blandzi

Foto: Krzysztof Blandzi

i Anna Piasecka (x 1)



Galeria zdjęć: