Zajęcia z doradcą zawodowym
Wybór zawodu do naprawdę ważna decyzja w życiu każdego nastolatka, gdyż dotyczy jego przyszłości. Bawiące się na przykład w policjanta, sprzedawcę, nauczyciela, rolnika, strażaka lub fryzjerkę małe dzieci niejako poprzez zabawę przygotowują się do wyboru zawodu.Dzieci uważnie przyglądają się również pracy zawodowej wykonywanej przez swoich rodziców. W wieku jedenastu- dwunastu lat zainteresowania młodego człowieka zaczynają się precyzować. Nastolatek zaczyna także analizować własne zdolności pod kątem wymagań zawodowych.
Tę tak istotną decyzję o wyborze szkoły ponadpodstawowej/ ponadgimnazjalnej przygotowującej do wykonywania w przyszłości wybranego przez siebie zawodu już niedługo będą musieli podjąć uczniowie klas ósmej oraz trzeciej gimnazjum. Podopieczni p. Lidii Wróblewskiej i p. Krzysztofa Blandziego w ciągu całego roku szkolnego uczestniczą w spotkaniach, zajęciach warsztatowych oraz wycieczkach zawodoznawczych. Ich celem jest jak najlepsze przygotowanie do przemyślanego wyboru szkoły ponadpodstawowej/ ponadgimnazjalnej.
W czwartkowy poranek 8 listopada 2018 roku dwadzieścioro uczniów klasy trzeciej gimnazjum w sali nr 14 uczestniczyło w trwającym od 8.03 do 9.40 spotkaniu z p. Urszulą Burzyńską – doradcą zawodowym reprezentującym gostyńską Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Organizatorem składającego się z dwóch części spotkania był koordynator wyboru zawodu i szkoły ponadpodstawowej/ ponadgimnazjalnej p. Krzysztof Blandzi.
W pierwszej części spotkania prelegentka wyjaśniła gimnazjalistom, na co zwracać uwagę, wybierając zawód. Trzecioklasiści dowiedzieli się między innymi, że do niedawna pokutował wizerunek absolwenta szkoły branżowej jako osoby umorusanej w smarach i posługującej się prostymi narzędziami. Teraz te narzędzia coraz częściej zastępuje komputer, a w niedalekiej przyszłości przemysł i informatyka będą jeszcze ściślej ze sobą powiązane.
Podopieczni p. Krzysztofa Blandziego usłyszeli także, że naukę w liceum należy wybrać wówczas, gdy w przyszłości zamierza się pójść na studia lub nie ma się jeszcze sprecyzowanych zainteresowań. Z kolei technikum raczej nie jest szkołą dla humanistów. Przygotowuje ono do pracy w konkretnym zawodzie. Uczniowie zdają także egzamin potwierdzający kwalifikacje w danym zawodzie.
Prelegentka wyjaśniła także trzecioklasistom, że wybierając zawód należy brać pod uwagę trzy elementy: wiedzę o sobie, wiedzę o zawodzie oraz rynek pracy. Bardzo istotne są więc wiedza o wybranym zawodzie, posiadanie zdolności, zainteresowania, cechy osobowości, predyspozycje fizyczne i zdrowotne oraz posiadane informacje o szkole, w której zamierza się kontynuować naukę.
W drugiej części zajęć gimnazjaliści zmierzyli się z tak zwaną kartą wyboru zawodu – opracowaną przez p. Urszulę Burzyńską ankietą zawierającą sześćdziesiąt pytań. Pozwoliła ona na ujawnienie posiadanych przez trzecioklasistów uzdolnień: językowych, interpersonalnych, technicznych, praktyczno-porządkowych, artystycznych oraz poznawczych.
Uczestnicy zajęć, analizując także swoje cechy osobowości, zastanawiali się, czy są osobami silnymi i odpornymi psychicznie, czy porażki mobilizują ich do dalszej pracy, czy są osobami systematycznymi i zorganizowanymi, czy potrafią odnaleźć się w każdej sytuacji i czy potrafią samodzielnie podejmować decyzje.
Pani Urszula Burzyńska poinformowała ponadto uczestników zajęć o możliwości udziału w odbywających się w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gostyniu indywidualnych zajęciach podczas których młodzież ma szanse lepiej poznać siebie, by móc zaplanować własną karierę zawodową.
Po zakończeniu zajęć, w imieniu ich organizatora oraz uczestników, pani Urszuli Burzyńskiej podziękowały Sandra Szczepaniak i Karolina Zimlińska.
Za kilka tygodni w takich samych zajęciach prowadzonych przez tego samego doradcę zawodowego uczestniczyć będą uczniowie klasy ósmej.
Tekst i foto: Krzysztof Blandzi