Czwartoklasistów lekcja historii w Muzeum
Przez sto dwadzieścia trzy lata niewoli narodowej kilka pokoleń Polaków czekało na odzyskanie niepodległości i powrót naszej Ojczyzny na mapę Europy. Marzenia naszych przodków ziściły się przed stu laty, w roku 1918.Stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę społeczność Szkoły Podstawowej w Żytowiecku świętuje przez cały rok 2018, między innymi poprzez wycieczki śladami postaci i wydarzeń historycznych, konkursy, prelekcje oraz odbywające się w placówkach muzealnych lekcje historii.
A właśnie w takiej lekcji historii odbywającej się w sali wystaw czasowych Muzeum w Gostyniu w czwartek 20 września 2018 roku uczestniczyło dwadzieścioro jeden rozpoczynających dopiero odkrywanie tajemnic minionych wieków uczniów klasy IV a. Niewątpliwie lekcje muzealne wzbogacają wiedzę uczniów. Pozwalają na rozumienie biegu dziejów i rozwijają osobowość uczniów. Są szczególną formą zdobywania wiedzy, podczas której nośnikiem informacji staje się eksponat muzealny.
Gdy żytowieccy czwartoklasiści w towarzystwie nauczyciela historii p. Krzysztofa Blandziego pojawili się przed drzwiami świętującego w ubiegłym roku swoje pięćdziesięciolecie Muzeum w Gostyniu, oczekiwała już na nich p. Anna Rudzińska, która wyjaśniła dzieciom, że gromadzące i przechowujące dokumenty, eksponaty oraz dobra kultury ze szczególnym uwzględnieniem regionaliów gostyńskie Muzeum jest sercem żywej historii miasta i położonych w pobliży miejscowości. Pani Anna Rudzińska zaprosiła również uczniów klasy IV a do zwiedzenia wystawy zatytułowanej „Historia Polski według komiksu”. Jej autorem jest wieloletni popularyzator polskiego komiksu – p. Wojciech Łowicki.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że początki komiksu w Polsce związane są z rozwojem prasy po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Gazety naprawdę często publikowały wówczas historyjki, będące połączeniem obrazków i wierszowanego tekstu. Nie ulega jednak wątpliwości, że złote czasy polskiego komiksu dla dzieci przypadły na okres PRL-u. To właśnie wtedy na świat przyszli bohaterowie, którzy do dziś cieszą się ogromną popularnością. Któż z nas, dorosłych nie przeżywał przygód łatwo pakujących się w najprzeróżniejsze kłopoty Tytusa, Romka i A’Tomka lub nie śledził losów Kajko i Kokosza, słowiańskich wojów walczących ze Zbójcerzami.
Czterdziestopięciominutowy pobyt w Muzeum podzielony został na dwie części. Najpierw czwartoklasiści z zainteresowaniem obejrzeli kilkanaście plansz, na których w atrakcyjny sposób pokazana została fascynująca historia Polski. Oglądanie ekspozycji muzealnej można by nazwać kolorową lekcją historii.
W drugiej części lekcji jej uczestnicy podzieleni zostali na sześć trzy - lub czteroosobowych zespołów, które uzupełniały przygotowane przez p. Krzysztofa Blandziego karty pracy. Wylosowanymi przez Marię Markowską kapitanami poszczególnych zespołów zostali Jakub Szymkowiak, Maksymilian Kmiecik, Igor Dudka, Filip Małysiak, Arkadiusz Włodarczyk i Natalia Kaźmierczak.
Na każdej ze wspomnianych kart pracy znajdowały się dwa zadania. Dotyczyły one między innymi popularnych legend mówiących o początkach państwa polskiego, wielkich bitew z udziałem oręża polskiego oraz najbardziej znanych polskich władców. Niemal każdy z zespołów bezbłędnie wykonał swoje zadanie, odnajdując na wskazanej planszy właściwe informacje. Nagroda nie ominęła jednak nikogo. Wszyscy uczestnicy lekcji odbywającej się w ramach szkolnych obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości nagrodzeni zostali cukierkami.
Gdy muzealna lekcja historii dobiegła końca, w imieniu wszystkich jej uczestników p. Annie Rudzińskiej podziękowały Amelia Bartlewska i Lena Żurek.
Tekst i foto: Krzysztof Blandzi