My, Wielkopolanie, musimy również pamiętać, że w 1918 roku rozpoczęło się także powstanie wielkopolskie. Nie ulega wątpliwości, że gdyby nie ono, Wielkopolska znalazłaby się w granicach Rzeczypospolitej, ale zapewne byłaby bardziej okrojona. Być może o jej granicach decydowałby plebiscyt, który przecież różnie mógłby się zakończyć. Powstaniu wielkopolskiemu także więc poświęcać będziemy w naszej szkole sporo miejsca. Na ścianie budynku żytowieckiej szkoły dumnie powiewa powstańcza flaga z białym orłem na czerwonym tle.

         W czwartek 25 stycznia 2018 roku w ramach całorocznych obchodów setnej rocznicy powrotu Polski na mapę Europy dziewiętnaścioro uczniów klasy drugiej gimnazjum uczestniczyło w odbywającej się w gostyńskim Muzeum lekcji historii poświęconej jednej z najstraszniejszych w dziejach ludzkości wojen – trwającej cztery lata I wojnie światowej. Nauka historii nie powinna się przecież ograniczać tylko do nudnego zapamiętywania nazwisk i dat oraz wertowania podręczników podczas tradycyjnych lekcji. Niewątpliwie zajęcia odbywające się w placówkach muzealnych wzbogacają wiedzę uczniów. Pozwalają na rozumienie biegu dziejów i rozwijają osobowość uczniów. Lekcje muzealne to szczególna forma zdobywania wiedzy, podczas której nośnikiem informacji staje się eksponat muzealny.

         Organizatorem wyjazdu żytowieckich gimnazjalistów na lekcję historii do znajdującego się przy ulicy Kościelnej 5 w Gostyniu Muzeum był nauczyciel historii p. Krzysztof Blandzi. Drugoklasistami opiekowały się również przedstawicielki rodziców w osobach p. Agnieszki Karpińskiej i p. Anny Zimlińskiej. W sali wystaw czasowych Muzeum na uczniów z Żytowiecka oczekiwali dyrektor placówki p. Robert Czub oraz p. Damian Płowy – doktorant Instytutu Historii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, historyk zafascynowany przede wszystkim postacią króla szwedzkiego Karola XII.

         A właśnie w tejże sali od poniedziałku 11 grudnia ubiegłego roku prezentowana jest wystawa zatytułowana „I wojna światowa 1914-1918”. Przygotowali ją pracownicy Archiwum Państwowego w Lesznie oraz Muzeum Okręgowego w Lesznie. Na dwudziestu sześciu planszach ukazana zostały najważniejsze wydarzenia Wielkiej Wojny – jak ją wtedy nazywano oraz jej wpływ na mieszkańców południowo-zachodniej Wielkopolski.

         Trwająca podobnie jak w szkolnych murach czterdzieści pięć minut lekcja, podzielona została na dwie części. W pierwszej z nich p. Damian Płowy w niezwykle barwny i interesujący sposób, nawiązując do zaprezentowanych na wystawie plansz, przedstawił historię I wojny światowej. Prelegent zwrócił także uwagę na specyfikę działań wojennych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych środków technicznych: ciężkich dział, karabinów maszynowych, granatów ręcznych, miotaczy ognia, czołgów, samolotów oraz trujących gazów bojowych. Trwająca cztery lata wojna była prawdziwym koszmarem. Życie straciło w niej około dziesięciu milionów ludzi. Rannych zostało około dwudziestu milionów. Co ciekawe, dla Polaków Wielka Wojna była spełnieniem marzeń. Stała się szansą, by odzyskać niepodległość. Polacy walczyli więc na wszystkich frontach I wojny światowej. Walczyli przeciw sobie, w obydwu blokach wojskowych, choć w imię tej samej idei – odzyskania niepodległości.

         W drugiej części lekcji jej uczestnicy podzieleni zostali na czteroosobowe zespoły, które uzupełniały przygotowane przez p. Krzysztofa Blandziego karty pracy. Na każdej z nich znalazło się dziesięć zadań. Dotyczyły one między innymi dat najważniejszych bitew, postaci mających wpływ na przebieg działań wojennych a nawet służących w wielu armiach zwierząt takich jak psy i słonie. W zespole, który najszybciej bezbłędnie rozwiązał każde z zadań, znajdowali się Julia Michałek, Natalia Skiba, Sandra Szczepaniak oraz Karol Wawrzynowicz. Zwycięzcy nagrodzeni zostali ocenami celującymi.

         Gdy muzealna lekcja historii dobiegła końca, w imieniu wszystkich jej uczestników dyrektorowi Muzeum p. Robertowi Czubowi oraz prelegentowi p. Damianowi Płowemu podziękowały Natalia Skiba i Sandra Szczepaniak.

         W tym miejscu warto zaznaczyć, że dla podopiecznych p. Krzysztofa Blandziego w okresie nauki w gimnazjum była to już trzecia wizyta w gostyńskim Muzeum. Pierwsza z nich miała miejsce w czwartek 27 października 2016 roku. Wówczas to w sali wystaw czasowych miłośnicy historii w towarzystwie przybyłego specjalnie z Leszna p. Sławomira Tomkowa zwiedzili wystawę zatytułowaną „Listonosz, czy doręczyciel? Z kart historii poczty na ziemiach polskich”. Uczestnicy wspomnianej lekcji z olbrzymim zainteresowaniem oglądali niespotykane już dziś aparaty telefoniczne, stemple, datowniki, wagi i dalekopisy. Uczniów z Żytowiecka zaintrygowały również kartki pocztowe, z których najstarsza pochodziła z 1818 roku.

         Z kolei całkiem niedawno, bo w piątkowe przedpołudnie 19 października 2017 roku drugoklasiści podczas pobytu w Muzeum obejrzeli trwający niemal pół godziny film dokumentalny zatytułowany „Nie pozwólmy zapomnieć …” Zrealizowany w 2002 roku przez państwa Agnieszkę i Dariusza Wujków film poświęcony został dokonanej przez Komando SS-Sturmbanführera Franza Sommera w sobotę 21 października 1939 roku na rynku w Gostyniu publicznej egzekucji, w której życie straciło trzydziestu Polaków. Uczniowie z Żytowiecka udali się także na gostyński rynek, by przed pomnikiem upamiętniającym ofiary egzekucji zapalić znicz.

 

Tekst i foto: Krzysztof Blandzi



Galeria zdjęć: