Ich celem jest jak najlepsze przygotowanie do przemyślanego wyboru szkoły, która ukierunkuje ich dalszą ścieżkę edukacyjną i za kilka lat życie zawodowe.

         Przypomnijmy, w poniedziałkowe popołudnie 18 września bieżącego roku dwadzieścioro jeden spośród trzecioklasistów podczas wycieczki zawodoznawczej do Zespołu Szkół Rolniczych w Grabonogu poznało ofertę edukacyjną tej placówki, uczestnicząc między innymi w prowadzonych przez lekarza weterynarii p. Jakuba Kulusa zajęciach odbywających się w przyszkolnym prosektorium. Z kolei w poniedziałkowe popołudnie 6 listopada bieżącego roku dwadzieścioro sześcioro podopiecznych p. Magdaleny Blandzi wybrało się na wycieczkę zawodoznawczą do Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Krobi. Żytowieccy gimnazjaliści między innymi obejrzeli kilka nowocześnie wyposażonych klasopracowni oraz pełnowymiarową halę sportowo-widowiskową. Wzięli udział w zorganizowanych dla nich kilku zabawnych konkursach. Natomiast w piątek 27 października bieżącego roku uczniowie klasy trzeciej gimnazjum spotkali się w sali nr 14 z p. Markiem Smektałą – naczelnikiem Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Gostyniu. Pan naczelnik w formie prezentacji multimedialnej przedstawił gimnazjalistom bogatą ofertę funkcjonujących w powiecie gostyńskim szkół ponadgimnazjalnych. Prelegent starał się również przekonać trzecioklasistów, by podczas dokonywania wyboru szkoły ponadgimnazjalnej łączyli swoje zainteresowania i talenty z rynkiem pracy. Przed tygodniem, w poniedziałek 21 listopada bieżącego roku dwadzieścioro troje uczniów klasy trzeciej gimnazjum we wspomnianej już sali nr 14 uczestniczyło w spotkaniu zawodoznawczym z właścicielką salonu fryzjerskiego „Awangarda” w Gostyniu p. Izabelą Domachowską oraz adeptkami zawodu fryzjerskiego p. Marceliną Kurek i p. Aleksandrą Szewczyk. Przesympatyczne panie przybliżyły gimnazjalistkom tajniki wykonywanego przez siebie zawodu.

         Nie ulega wątpliwości, że wielu spośród uczniów klasy trzeciej gimnazjum zdecyduje się na kontynuowanie nauki w szkołach ponadgimnazjalnych znajdujących się w Lesznie. Kto wie, może wśród leszczyńskich placówek oświatowych, na które zdecydują się podopieczni p. Magdaleny Blandzi, będzie również II Liceum Ogólnokształcące imienia Mikołaja Kopernika. To powstałe we wrześniu 1967 roku liceum, które imię wielkiego astronoma nosi od 1971 roku i którego od 2003 roku dyrektorem jest p. Krystyna Łasowska, to jedna z największych w Polsce kształcących w języku angielskim szkół dwujęzycznych i jedna z czterdziestu polskich szkół realizujących prestiżowy program matury międzynarodowej. Młodzież kształcąca się w II Liceum Ogólnokształcącym w Lesznie może uczyć się w języku angielskim biologii doświadczalnej, chemii doświadczalnej, fizyki doświadczalnej, geografii doświadczalnej, historii, matematyki w zastosowaniach oraz wiedzy o kulturze.

         A właśnie uczennicą II Liceum Ogólnokształcącego w Lesznie jest od września bieżącego roku Weronika Kubinka z Gostynia, która w poniedziałek 27 listopada 2017 roku podczas pierwszej godziny lekcyjnej spotkała się w sali nr 14 z uczniami klasy trzeciej gimnazjum. W spotkaniu zawodoznawczym z podopiecznymi p. Magdaleny Blandzi uczestniczył również ojciec Weroniki – p. Mateusz Kubinka, zawodowy kierowca przemierzający Europę wzdłuż i wszerz.

         Sympatyczna uczennica II Liceum Ogólnokształcącego w Lesznie opowiedziała żytowieckim gimnazjalistom o swojej szkole, której zadaniem jest jak najlepsze przygotowanie uczniów do międzynarodowej matury zdawanej w języku angielskim. Weronika przekonywała swoje młodsze koleżanki i kolegów do nauki języków obcych. Są one podstawą, by komunikować się z ludźmi, podróżować i być obywatelem świata. Prelegentka stwierdziła również, że predyspozycje językowe oraz indywidualne zdolności nie są najistotniejsze w nauce języka obcego. Najważniejsze, by nauczyć się języka stosowanego w życiu codziennym, by odważyć się mówić. Przełamanie lęku przed wypowiadaniem się w języku obcym sprawi, że w końcu i gramatyka stanie się o wiele łatwiejsza. Jak się okazało, Weronika uczy się nie tylko języka angielskiego, ale również hiszpańskiego.

         Uczennica leszczyńskiego „Kopernika” przyznała także, że bardzo lubi czytać, opiekować się zwierzętami oraz doskonalić umiejętność gry na instrumentach muzycznych. Kiedyś przez rok grała na gitarze, później na pianinie, a od początku tego roku szkolnego uczy się grać na skrzypcach.

         Z kolei ojciec Weroniki – pan Mateusz Kubinka w bardzo interesujący i przystępny sposób przedstawił młodzieży niuanse pracy zawodowego kierowcy, jeżdżącego w transporcie międzynarodowym. Transport, również drogowy, jest ściśle związany z działalnością człowieka, gdyż zaspakaja jego podstawowe potrzeby. Pan Mateusz Kubinka przed najczęściej kilkunastodniowym wyjazdem musi przygotować auto do drogi. Kabina samochodowa staje się dla zawodowego kierowcy drugim domem. Prelegent zwrócił również uwagę, że prowadzenie ogromnego samochodu często nawet przez kilkanaście godzin dziennie wymaga sporej siły i ciągłej pracy mięśni górnej połowy ciała przy jednoczesnym przebywaniu w tej samej, niezmienionej pozycji.

         Żytowieccy gimnazjaliści dowiedzieli się także, że z transportem związanych jest 8 % pracujących zawodowo Polaków. W naszej ojczyźnie zarejestrowanych jest aż 3,5 tysiąca firm transportowych.

         Gdy bardzo pouczające kolejne spotkanie zawodoznawcze, w którym tym razem uczestniczyło siedemnaścioro uczniów klasy trzeciej gimnazjum dobiegło końca, w imieniu koordynatora wyboru zawodu i szkoły ponadgimnazjalnej, młodzieży oraz własnym Weronice oraz panu Mateuszowi podziękowali Weronika Brzeskot i Szymon Brzeskot.

 

Tekst i foto: Krzysztof Blandzi



Galeria zdjęć: